// Zoeken

// Sorteer op maand

#Omdathetwerkt – Hoe blijf je op gewicht tijdens de feestdagen?

December de feestmaand bij uitstek is weer begonnen. De maand waar overal verleidingen op de loer liggen. Waar je stevig in je schoenen moet staan om niet aan te komen. Maar hoe blijf je op gewicht tijdens de feestdagen?
Wil je nou ook weten wat er werkt? Hoe blijf je op gewicht? Team Omdat gaat je helpen. Wij hebben speciaal voor de feestdagen 10 geboden opgesteld. Omdat het werkt!
Doe nu mee aan onze december challange #omdathetwerkt – Hoe blijf je op gewicht tijdens de feestdagen? En je zult zien dat het werkt!
Volg je een van onze 10 geboden op? Maak er een foto van en deel hem op social media met #omdathetwerkt Samen sterk de feestdagen door!

  1. Hydrateer jezelf

    Neem een half uur voordat je aan tafel gaat een groot glas water. Dit zorgt er voor dat je je eerder verzadigd voelt tijdens de maaltijd. Drink tijdens het eten ook voldoende water. Dit zorgt ervoor dat je spijsvertering beter alle verschillende voedingsmiddelen kan verteren.
    Leer ook te luisteren naar je lijf. Het verschil tussen honger en dorst is niet altijd even makkelijk te achterhalen. Als je eet terwijl je lijf geen honger heeft kan je lichaam uit balans raken. #omdathetwerkt Vul een literfles met water en bijvoorbeeld limoen en komkommer, zet hem in de koelkast zorg dat hij aan het einde van de dag leeg is. Neem een flesje mee naar je werk en zorg dat je gedurende je werkdag dat flesje leeg krijgt.

  2. Drink zo min mogelijk calorieën

    Een glaasje bubbels om te proosten, een borrel op het werk, een goed glas rode wijn tijdens het diner, een likuurtje bij de koffie. Ongemerkt gaan er nog wel wat glazen alcohol doorheen tijdens de decembermaand. Je drinkt onbewust heel wat loze calorieën. Een gram alcohol levert 7 calorieën (ter vergelijking 1 gram eiwit 4 calorieën)  Daarnaast heeft alcohol een voorkeurspositie in het lichaam om als eerst verbrand te worden. Je lichaam ziet de alcohol als gif en wil dit zo snel mogelijk uit je lijf hebben. Het proces krijgt voorrang boven de vertering van je eten.

    Door het drinken van alcohol vallen je remmingen weg. Wat er voor zorgt dat je makkelijk meer eet dan dat je zou willen. En om er nog een schepje bovenop te doen; alcohol houdt je hongersignalen in stand. Waardoor je nog meer calorieën binnen krijgt.
    #omdathetwerkt Neem tussendoor een glaasje bruiswater met een schijfje citroen of komkommer. Zet op tafel karaffen water met munt en limoen of aardbeien , frambozen en rode bessen. Laat in de decembermaand de frisdranken even helemaal staan om te zorgen voor de balans. Het is zonde om naast alle extra calorieën door het eten ook nog extra calorieën binnen te krijgen door drinken.

    #omdathetwerkt - Hoe blijf je op gewicht tijdens de feestdagen?
  3. Eet bewust

    Je komt niet aan tussen Kerst en Oud en Nieuw, maar tussen Oud en Nieuw en Kerst. December lijkt een maand waarbij je van het ene (vr)eetfestijn in het andere valt. Maar als we de maand ontleden komen we eigenlijk maar op vijf feestdagen uit.
    5 december – Sinterklaas, 25 en 26 december – de Kerstdagen en 31 december en 1 januari – Oud en Nieuw. Als je alleen op die dagen wat extra zou eten en de rest van de dagen van de maand gewoon zou eten, dan zou de schade aan het einde van de maand niet zo groot moeten zijn.

    Vaak zijn onze eigen ontremmende gedachten een probleem: “Ik heb nu al een hele zak pepernoten op dus nu maakt het allemaal niet meer uit.” Uiteindelijk zorgen de ontremmende gedachten ervoor dat we gaan overeten. Bewust eten zorgt ervoor dat je de ontremmende gedachten in toom houdt. #omdathetwerkt eet langzaam en aandachtig. Kauw goed op iedere hap. Uit onderzoek is gekomen dat als je 40 keer kauwt in plaats van 15 keer, dat je 12% minder calorieën binnen krijgt. Door langzaam te eten geniet je meer van de smaak, voel je beter aan wanneer je verzadigd bent en overeet je jezelf minder snel.

  4. Eet kleine porties

    In 2006 is er een onderzoek gedaan door het Journal of the Association for Consumer Research naar de verhouding van het aantal calorieen dat je binnenkrijgt en je bord grootte.  En het bleek dat je 30% minder calorieën binnen krijgt als je van een klein bord eet. Portie controle kan dus van grote invloed zijn tijdens de decembermaand #omdathetwerkt Eet je maaltijden deze maat alleen nog maar van kleine bordjes en uit kleine schaaltjes. Als je zin hebt in een taartje, gaat het je dan om de smaak of om de hoeveelheid dat je binnen krijgt? Halveer je porties. Neem kleine beetjes. Zo kun je toch alles eten en beperkt je jouw calorie inname.
    Onderzoek

  5. Planning en organisatie

    Maak deze maand iedere week een weekplanning. Ga één keer per week boodschappen doen en neem alleen mee wat je gepland hebt. Plan zowel je ontbijt, lunch en avondeten als je tussendoortjes en snacks. Zie je in je agenda een dag staan waarbij je waarschijnlijk meer gaat eten dan normaal, plan de dag ervoor en erna een balans dag in. Koop deze maand geen extraatjes zoals toetjes en lekkers voor bij de koffie of zakken chips voor het weekend. Er zijn als genoeg andere momenten dat je kunt snoepen en snaaien.

    Als je voor het buffet staat tijdens de feestdagen of je hebt de menu kaart voor je liggen, bedenk dan van te voren goed wat je echt lekker vindt. Kies alleen wat je het allerlekkerste vindt en geniet van die gerechten. Vul niet je bord met van alles en nog wat. Geef de broodmandjes vooral door en eet vooral veel groentes, eiwitten en laat de sauzen zo veel mogelijk staan. Een goede planning is de basis voor goede eetgewoonten. Geniet vooral van alles wat je echt lekker vindt, zodat je achteraf geen spijt hebt van onnodige extra calorieën.

    Plan ook alvast je sportschool bezoekjes of je work-outs in. Dit kan een wandeling zijn of een middag naar het bos. Maar plan ze per week in en houd je eraan. Geen lid van een sportschool? Geen probleem; bij Studio Omdat kun je een Credit-kaart kopen. Zo kun je een groepsles volgen voor maar €5 per keer. Ben je er wel dat wordt er 1 credit afgeschreven, ben je er niet, dan betaal je ook niets. De credit-kaart is niet naamsgebonden, dat betekent dat iedereen van jouw gezin er gebruik van mag maken. Kom je met z’n tweeën? Dan schrijven we gewoon twee credits af. Lesrooster groepslessen  

  6. #omdathetwerkt - Hoe blijf je op gewicht tijdens de feestdagen?
  7. Wees extra actief

    De dagen worden korter en we zijn meer binnen dan anders. We stappen meer in de auto dan op de fiets en als we eenmaal thuis komen ploffen we heerlijk onder het dekentje op de bank. Tijdens de feestdagen zitten we met elkaar aan tafel en aan het einde van de maand hebben we allemaal lang onze 10.000 stappen op een dag niet gered. En juist omdat we het zo druk hebben en zo veel verplichtingen hebben is het fijn om als tegenhanger flink te bewegen.

    Zorg dat je iedere dag minimaal een half uur beweegt. Bewegen houdt je bloedsomloop op gang, maakt je actief en je hartslag gaat een beetje omhoog. Het heeft direct een positief effect op je humeur. Beweeg je na een zware maaltijd dan help je je spijsvertering. Door iedere dag te bewegen zul je ook beter slapen en dit heeft weer effect op je energie gedurende de hele dag. #omdathetwerkt probeer het maar eens. Ga in december iedere pauze naar buiten en wandel een stukje, ga na je werk een rondje wandelen, parkeer je auto op de parkeerplek het verst van de supermarkt vandaan, iedere keer dat je op je telefoon zit ga je staan. Neem nooit meer de lift, wandel tussen de gerechten door, ga voetballen met de kinderen, ga fietsend naar je werk. Maar wat je ook doet; beweeg!

    Zorg dat je in beweging komt. Zorg ervoor dat je lichaam niet in de stand-by modus komt. Stel je slaapt 8 uur op een dag, daarnaast beweeg je nog een uur per dag intensief. Daarnaast kom je aan de 10000 stappen op een dag, stel dat zou 4 uur beweging zijn. Dit alles zou betekenen dat je nog ruim 18 uur per dag in de stand-by modus staat. Dat je in de sluiterstand staat. Iedere dag weer. En dan gaan we er nog vanuit de je minimaal een uur intensief beweegt en daarnaast nog ruim 4 uur beweegt.

  8. Vier feest voor feest

    In september kun je de eerste pepernoten al kopen en Sinterklaas is nog niet in het land of de kerstkransjes liggen alweer in de winkel. Vanaf oktober kun je weer oliebollen scoren bij de oliebollenkraam. Het lijkt wel of we alle feesten tegelijk aan het vieren zijn. Als je alleen op 5 december pepernoten zou eten en alleen op 25 en 26 december kerstkransjes naar binnen werkt en Oud en Nieuw viert met oliebollen dan is er niet zo veel aan de hand.

    Maar als je al in september begint met een handje pepernoten op een dag en vanaf november regelmatig een kerststol bij het ontbijt hebt en de appelflappen al bij de koffie hebt gehad, dan wordt het wel veel van het goede. #omdathetwerkt probeer weer eens als een kind te verlangen naar een feest wat eraan komt. Spreek met jezelf af wanneer jij het snoepgoed in huis wilt halen. Bij ons thuis komen de pepernoten niet voor de intocht van de Sint in huis en de kerst lekkernijen komen pas over de drempel als de goede Sint weer vertrokken is naar Spanje. Oliebollen behoren echt alleen tot de laatste week van december. En zo vieren we de feesten echt feest voor feest. En voorkom je dat je een overvloed aan lekkernijen in huis haalt.

  9. Sla geen maaltijden over

    Veel mensen proberen te compenseren tijdens de feestdagen door hun ontbijt en lunch over te slaan, zodat ze ’s avonds niet na hoeven te denken tijdens het kerstdiner. Toch is dit niet aan te raden. Je lijf heeft brandstof nodig en moet niet alleen gevuld worden, maar vooral gevoed. Probeer juist ’s ochtends en ’s middags goed te eten.

    Start bijvoorbeeld je dag met magere kwark met vers fruit, neem als tussendoortje een eitje en lunch met een salade met kip en noten. Je hebt nu al belangrijke voedingstoffen binnen en zult niet snel honger meer krijgen. Zo voorkom je dat je zonder rem aan het kerstdiner begint omdat je enorme honger hebt. Denk ook nog even aan regel nummer 1. Drink voordat je naar het kerstdiner toe gaat een groot glas water zodat je eerder verzadigd bent. #omdathetwerkt eet de dag van het kerstdiner maaltijden die niet hoog in calorieën zijn, maar vol voedingsmiddelen waar je lijf wat aan heeft. Eiwit rijke maaltijden zorgen ervoor dat je langer verzadigd bent. Zo voorkom je dat je gaat snaaien en met honger aan het diner aanschuift.

    #omdathetwerkt - Hoe blijf je op gewicht tijdens de feestdagen?
  10. Bezin

    Durf eens naar je eigen tradities te kijken. Waar draait het tijdens de feestmaand bij jou vooral om? Eten? Gezelligheid? Tijd doorbrengen met familie en vrienden? Cadeaus? Waar zou de focus op moeten liggen de komende dagen? Waar geniet je van? Geniet je van glunderende koppies als Sinterklaas de pakjes heeft langs gebracht? Of geniet je van de pepernoten op tafel? Geniet je van de gezelschap van je vrienden en familie tijdens de kerstdagen of van al het vette en suiker rijke eten wat je aangeboden wordt? Is eten het hoofddoel of zou het een bijzaak moeten zijn. Lach, geniet, maak plezier en probeer je te focussen op wat er echt toe doet de komende dagen. En probeer met de tips hierboven om op een gezond stabiel gewicht te blijven. Zodat je het nieuwe jaar in kunt met een gezond en vitaal lijf.

Je hebt nu een aantal tips gekregen hoe je op gewicht blijft tijdens de feestdagen. Deel jouw momenten vooral met de #omdathetwerkt en ook andere tips om fit en vitaal de feestdagen door te komen mag je delen met de #omdathetwerkt.
Zo doen we het samen en samen zijn we sterk en blijven we op gewicht tijdens de feestdagen!

Deel op;

Scroll naar top